
Protokół z posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbytego w dniu 5 czerwca 2020r.
PROTOKÓŁ
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbytego w dniu
5 czerwca 2020r.
Obecni:
1. Henryk Michalak – przewodniczący komisji
2. Andrzej Puchała – członek komisji
3. Marek Rajnert- członek komisji
4. Tadeusz Budziński – członek komisji
W posiedzeniu ponadto uczestniczyli:
1. Mariusz Foryś – Wójt Gminy
2. Waldemar Dziędzioła – Zastępca Wójta
3. Monika Białek - Skarbnik Gminy
Posiedzeniu przewodniczył Henryk Michalak – przewodniczący komisji.
Porządek posiedzenia:
1. Otwarcie posiedzenia.
2. Rozpatrzenie sprawozdania finansowego Gminy za 2019r.
3. Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2019r. oraz zapoznanie się z opinią RIO o przedłożonym przez Wójta sprawozdaniu.
4. Rozpatrzenie informacji o stanie mienia komunalnego.
5. Zaopiniowanie przedłożonych sprawozdań oraz sporządzenie wniosku w sprawie udzielenia absolutorium dla Wójta Gminy z tytułu wykonania budżetu Gminy Mściwojów za rok 2019.
6. Sprawy różne.
7. Zamknięcie posiedzenia.
Ad.1.
Otwarcia posiedzenia dokonał przewodniczący komisji rewizyjnej, witając wszystkich przybyłych i przedstawiając porządek posiedzenia.
Ad.2.
Sprawozdania finansowe za 2019r., obejmujące bilans z wykonania budżetu gminy, bilans jednostek budżetowych (szkół, Urzędu i GOPS), rachunek zysków i strat oraz zestawienie zmian funduszu tych jednostek, bilans, rachunek zysków i strat oraz zestawienie zmian funduszu zakładu budżetowego omówiła Pani Monika Białek – Skarbnik Gminy.
Komisja nie wniosła uwag.
Ad.3.
Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2019r. omówiła Pani Monika Białek Skarbnik Gminy. Pani Skarbnik zapoznała również z uchwałą Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu w sprawie pozytywnej opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Mściwojów sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy Mściwojów za 2019r.
Zaplanowane dochody zrealizowano w 98,58 % planowanej kwoty rocznej.
Dochody bieżące wykonano na kwotę 15.822.095,66 zł (85,28% planu), a dochody majątkowe na kwotę 2.732.061,17 zł (14, 72 %) planowanej kwoty.
W części opisowej sprawozdania podano planowane i wykonane kwoty dochodów według źródeł wpływu, wskaźnik wykonania planu oraz kwoty zaległości w dochodach.
Zaplanowane wydatki budżetowe zrealizowano w 88,65 % w stosunku do kwot zaplanowanych.
Wydatki bieżące zrealizowano na kwotę 15.069.893,74 zł (86,87 % planu), wydatki majątkowe zrealizowano na kwotę 2.317.933,07 zł ( 13,33 % planu).
Zaplanowane wydatki na zadania inwestycyjne zrealizowano w kwocie 2.317.933,07 zł (64,17 % planu).
Na programy i projekty realizowane z udziałem środków pochodzących z budżetu UE wydatkowano łącznie 496.990,40 zł.
Kredyty i pożyczki, podobnie jak w latach ubiegłych obsługiwane są terminowo i na bieżąco.
Na 31.12.2019r. zadłużenie Gminy stanowiło kwotę 5.168.801,00 zł (27,86 % wykonanych dochodów.
Na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań finansowych poniesiono 2.059.260,00 zł.
Obciążenie budżetu spłatą długu nie przekraczało ustawowej granicy.
W sprawozdaniu przedstawiono szczegółowo kwoty długoterminowych zobowiązań finansowych i terminy spłaty.
Na koniec 2019 r. pozostały do zapłaty należności z tytułu podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego na łączną kwotę 682.178,05 zł, z tego przeterminowane to kwota 631.334,89 zł.
Z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi pozostały do zapłaty należności w kwocie 95.132,41 zł, w tym należności przeterminowane w kwocie 94.334,81 zł. Wydatki na pokrycie kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi wyniosły 655.155,93 zł, przy dochodach z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi wynoszącym 511.079,38 zł.
W 2019 r. podatnicy złożyli 6 wniosków z prośbą o rozłożenie na raty zaległości z tytułu podatków oraz 1 wniosek o rozłożenie na raty zaległości z tytułu opłaty eksploatacyjnej, które zostały rozpatrzone pozytywnie. Kwota rozłożenia na raty podatku 177.925,00 zł. Z tytułu opłaty eksploatacyjnej na wniosek podatnika rozłożono na raty zaległość w kwocie 114.016,79 zł .
Skutki obniżenia przez Radę Gminy górnych stawek podatkowych wyniosły 335.720,00 zł, natomiast skutki udzielonych ulg i zwolnień wyniosły 488.695,00 zł.
Zaplanowane dotacje z budżetu gminy wydatkowano zgodnie z przeznaczeniem. Łączna kwota udzielonych dotacji z budżetu gminy wyniosła 638.664,37 zł.
Nie nastąpiło naruszenie zasad udzielania dotacji z budżetu gminy.
Wykonany budżet gminy zamknął się nadwyżką w wysokości 1.166.330,02 zł przy planowanym deficycie 793.470,96 zł.
Udzielone zamówienia publiczne realizowane były zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych – wybierano prawidłowe tryby zamówienia.
Po wysłuchaniu Pani Skarbnik głos zabrał Radny T. Budziński pytając z czego wynikła nadwyżka w budżecie.
Odpowiadając Pani Skarbnik wyjaśniła, że nadwyżka wynikła z emisji obligacji w celu zabezpieczenia środków na realizację zadań: przebudowy drogi w Grzegorzowie i rewitalizacji zabytkowych zabudowań folwarcznych we wsi Mściwojów.
Ad.4.
Na dzień 31 grudnia 2019r. Gmina Mściwojów była właścicielem bądź współwłaścicielem nieruchomości o łącznej powierzchni 233,4425 ha. Oddane w użytkowanie wieczyste nieruchomości zajmowały w 2019r. powierzchnię 2,2112 ha.
Dochody uzyskane ze sprzedaży majątku gminy za rok 2019 wyniosły 431.032,65 zł.
Za przyjętą na własność Skarbu Państwa niezabudowaną nieruchomość gruntową Gmina Mściwojów uzyskała odszkodowanie w łącznej wysokości 111.045,00 zł.
Wpływy z tytułu naliczonych opłat za zajęcie pasa drogowego publicznych dróg gminnych w celu umieszczenia urządzeń infrastruktury technicznej wyniosły w 2019r. 3.644,03 zł.
Dochody gminy z tytułu najmu i dzierżawy składników mienia komunalnego oraz opłat za udostępnienie nieruchomości gminnych innych niż drogi publiczne w celu umieszczenia urządzeń infrastruktury technicznej wyniosły w 2019r. 74.961,64 zł netto.
Po wysłuchaniu Pani Skarbnik głos zabrał Radny T. Budziński pytając o sprzedaną działkę w Niedaszowie.
Odpowiadając Zastępca Wójta poinformował, że została sprzedana działka drogowa do kopalni w Zimniku.
Ad.5.
Komisja po przeanalizowaniu sprawozdań finansowych oraz sprawozdania z wykonania budżetu Gminy za 2019r., jak również po zapoznaniu się z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie przedłożonego sprawozdania jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu oraz jednogłośnie w głosowaniu jawnym przyjęła wniosek o udzielenie absolutorium dla Wójta Gminy z tytułu wykonania budżetu gminy Mściwojów za 2019 rok.
Wniosek zostanie przekazany do Regionalnej Izby Obrachunkowej celem zaopiniowania oraz Radzie Gminy Mściwojów.
(wniosek z opinią w załączeniu)
Ad.6
Spraw różnych nie poruszano.
Ad. 7
Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zamknął posiedzenie.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej
Henryk Michalak
Sporządziła:
M. Tomczuk – podinspektor ds. samorządowych, zdrowia, sportu, USC, ewidencji działalności gospodarczej i ppoż
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Metadane
Podmiot udostępniający: | Urząd Gminy Mściwojów |
Źródło informacji: | Małgorzata Tomczuk |
Data utworzenia: | 2020-06-05 12:40:21 |
Wprowadził do systemu: | Robert Kopeć |
Data wprowadzenia: | 2021-01-31 18:38:05 |
Opublikował: | Robert Kopeć |
Data publikacji: | 2021-01-31 18:51:44 |
Ostatnia zmiana: | 2021-01-31 18:52:02 |
Ilość wyświetleń: | 478 |